Milí klienti, radi by sme vás požiadali, aby ste dbali na svoje zdravie a bezpečnosť a nenavštevovali nás na pobočke. Radi s Vami vyriešime všetko potrebné telefonicky, emailom alebo korešpondenčne v pracovné dni od 8:00 do 16:30. Ďakujeme. Spolu to zvládneme.

Ako zvládnuť mrazivú zimu:Sprievodca pre seniorov, časť 2

Wednesday, 24 February 2021

V minulom článku sme vám priniesli niekoľko tipov pre seniorov, ako sa v zimnom období pokúsiť o fyzickú pohodu. V tomto článku nájdete pár tipov, ako sa starať nielen o telo, ale aj o psychiku.  Zanedbanie duševnej pohody totiž často vedie k stavom, ktoré majú negatívny vplyv na fyzické zdravie.

Predíďte zimnej depresii

Chladné a krátke dni môžu pozmeniť aj toho najveselejšieho človeka, a veľmi ľahko ho privedú k Sezónnej afektívnej poruche (skratka SAD). Je to typ depresie, ktorý postihuje človeka v určitom ročnom období. Niekedy sa označuje práve ako zimná depresia, pretože symptómy sa zvyčajne objavujú a sú závažnejšie počas zimných mesiacov. Medzi najčastejšie patrí:

  • pretrvávajúca nízka nálada
  • strata potešenia alebo záujmu o bežné každodenné činnosti
  • pocit podráždenia
  • pocity zúfalstva, viny a bezcennosti
  • nízke sebavedomie
  • plačlivosť

Ak máte pocit, že trpíte sezónnou afektívnou poruchou, poraďte sa telefonicky so svojim praktickým lekárom. Pokúsiť sa zlepšiť tieto príznaky  je možné  okrem bodov, ktoré sme spomenuli v minulom článku aj  nasledovne:

  • Vystavujte sa čo najčastejšie dennému svetlu a vnútri seďte pri oknách

Pre naše zdravie sú každodenné zmeny v intenzite a spektrálnom zložení slnečného svetla esenciálne. Ovplyvňujú takmer všetky životné funkcie vrátane metabolizmu, regenerácie či imunitného systému. Práve svitanie je jeden z najdôležitejších pevných bodov životného rytmu. Práve preto by sme sa aj počas zimy mali cez deň nachádzať čo najdlhšie na dennom svetle. Ak to však nie je možné, čo môže byť aj prípad súčasnej situácie, odporúča sa mať všetky žalúzie odtiahnuté a sedieť pri okne.

  • Upracte si doma

Určite ste už počuli príslovie: „Čistý dom, čistá myseľ“. Platí to bez ohľadu na ročné obdobie. Na to, aby ste si urobili poriadok s pár vecami v domácnosti, nemusíte čakať na veľké jarné upratovanie. Pár zmien môžete urobiť už teraz. Odmenou vám bude uvoľnená myseľ a vedomie, že tak ako sa váš domov zbavil neporiadku a chaosu, tak ste odľahčili aj vašej hlave.

  • Vetrajte domácnosť

Toto bude pre vás možno prekvapivé, no v miestnosti o rozmeroch 4×5 metrov vydýcha jeden človek vzduch približne za 3 hodiny. Po tom je potrebné vyvetrať. To by malo byť intenzívne, krátke a časté a vždy v závislosti od ročného obdobia. Zatiaľ čo v lete je v poriadku nechať okná otvorené aj 30 minút, na jar a jeseň sa odporúča interval 10-20 minút. V zime sa tento čas ešte skracuje, doba vetrania by nemala presiahnuť 6 minút. Toto sa odporúča zopakovať 3-4 krát denne. Pri rýchlom a častom vetraní sa vzduch síce ochladí, ale steny a podlahy ostanú teplé. To znamená len minimálne teplotné straty.

  • Pečte

Pečenie je v tomto období skvelý spôsob, ako relaxovať. Zvoľte si recept, ktorý sa vám páči, zapnite obľúbené rádio alebo televízny program a venujte čas príprave niečoho vynikajúceho. Nič neprekoná vôňu čerstvo upečeného koláča. Ak vám došla inšpirácia, môžete vyskúšať recept na tento výborný jablkový koláč. Ešte sa nestalo, že by nám nevyšiel.  

  • Čítajte

Mnoho štúdií potvrdilo, že čítanie má nespočetné výhody aj v pokročilom veku: od zlepšenia spánku a uvoľnenia napätia, až po zlepšenie obvodov pamäti či spomalenie nástupu Alzheimerovej choroby a demencie. Zároveň určité odpútanie od reality v dnešnej dobe určite nebude pre nikoho na škodu.

  • Doprajte si čas na zotavenie a zamyslite sa

Najdôležitejšie je uvedomovať si, ako sa cítite, a naučiť sa vnímať svoje pocity. Všetkému by sme mali venovať určitý čas a pozorovanie. Zamyslite sa, čo by ste mohli urobiť pre zlepšenie situácie. Cítite sa unavení a bez energie? Upravte svoj nákupný zoznam tak, aby obsahoval viac zdravých potravín a vitamínov. Cítite sa sám? Zavolajte svojmu dobrému priateľovi, alebo členovi rodiny.  Vždy ide o identifikáciu problému a nájdenie riešenia, ktoré vám vyhovuje. My sme vám poskytli pár tipov, a veríme, že vám niektoré aspoň trochu pomôžu uľaviť na duši.

Informujte sa o možnosti poistenia ešte dnes!

0800 601 450

Pokračovaním v prehliadaní našej stránky súhlasíte s využitím Cookies. Viac informácií nájdete na stránke Zásady používania súborov Cookie.PRIJAŤ