Ako zvládnuť mrazivú zimu: Sprievodca pre seniorov, časť 1

Tuesday, 16 February 2021

S pribúdajúcimi rokmi môže byť zvládanie zimných mesiacov náročné. Často s nimi idú ruka v ruke zdravotné problémy spojené so starnutím, osamelosť a pocit vyčerpania v dôsledku zmeny počasia. Niektorí z nás sú v tomto období tiež náchylní na prežívanie depresívnych pocitov. Dobrou správou je, že tento stav je pomerne bežný a existuje veľa spôsobov, ako pomôcť zlepšiť fyzickú a duševnú pohodu. V tomto článku sa zameriame na fyzické zlepšovanie, v tom najbližšom sa môžete tešiť na tipy so starostlivosťou o duševné zdravie.

  • Tip č.1: Nepodceňujte hrejivé oblečenie

Je všeobecne známe, že najviac tepla uniká z hlavy a nôh, preto by ste nemali zabúdať na ochranu periférnych častí tela. Noste vlnené čiapky, rukavice, ponožky a voľnejšie svetre, pretože tesné oblečenie teplo neudrží. Taktiež investujte do kvalitnej obuvi, ideálne s hrubou gumovou podrážkou, ktorá chráni pred pošmyknutím na ľade.

  • Tip č. 2: Snažte sa stravovať zdravo

Správna výživa nemá vplyv iba na naše fyzické zdravie. Jedlo, ktoré konzumujeme, môže mať vplyv aj na našu náladu. Ak si chcete udržať pružnosť vo svojom kroku počas celej zimy, zvážte, ako zlepšiť svoje zdravie v črevách a zaraďte do svojho jedálnička probiotiká. Odporúča sa tiež znížiť príjem živočíšnych tukov, zato pridať tuky s omega-3 mastnými kyselinami, ako sú napríklad vlašské orechy alebo rybí tuk. Univerzálne odporúčanie pre výživu v starobe však neexistuje, vždy je nutné zohľadniť vek, fyzickú aktivitu a zdravotný stav konkrétneho človeka.

  • Tip č.3: Pite dostatok tekutín

Aj tento bod platí nielen v zime, ale v ktoromkoľvek ročnom období. Avšak hlavne v súčasnom období, ktoré zdraviu veľmi nepraje, sa odporúča väčšie množstvo tekutín ako napríklad teplý bylinkový čaj, vlažná voda a príležitostne ovocná šťava. Aj obyčajné nachladenie často sprevádza bolesť hlavy a únava, preto by malo mať telo stále k dispozícií tekutiny. Tie sú špecifické pre bunky zabezpečujúce obranyschopnosť nášho organizmu.

  • Tip č.4: Zvýšte príjem vitamínov

Ľudské telo je zložitý mechanizmus a nato, aby fungovalo správne, potrebuje nielen dostatok spánku, potravu a pravidelný pohyb, ale dôležité sú aj vitamíny a minerály. Príchodom zimy nie je jednoduché dostať do seba prirodzenou cestou všetky živiny, ktoré by sme potrebovali. U seniorov to platí obzvlášť. Práve osobám nad 50 rokov odporúčame používať vitamínové doplnky, ktoré sú obohatené o prírodné tonery, ako je napríklad ginkgo biloba či ženšen. Tie pomáhajú udržiavať vitalitu a zdravie organizmu a zlepšujú pamäť a prekrvenie končatín. Zinok, horčík, vitamín C a vitamín D sú v zimnom období samozrejmosťou pre akúkoľvek vekovú kategóriu.

  • Tip č. 5: Šetrite sa a snažte sa o kvalitný spánok

V zimných mesiacoch by sa mali starší ľudia už len z prevencie šetriť o čosi viac, ako to robia počas zvyšného roka. Zvlášť od minulého roka, kedy celý svet postihla nebezpečná a rýchlo sa šíriaca nákaza Covid-19, by mala byť prevencia zdravia seniorov ako najviac ohrozenej skupiny snahou každého z nás. Priam esenciálny je pre organizmus kvalitný spánok, počas ktorého si telo vytvára látky, ktoré posilňujú imunitný systém a pomáhajú tak bojovať proti infekcii. Jeho nedostatok človeka činí ľahko náchylným k prepuknutiu kašľa, nachladenia, ale aj spomínaného Covid-19.

Informujte sa o možnosti poistenia ešte dnes!

0800 601 450

Pokračovaním v prehliadaní našej stránky súhlasíte s využitím Cookies. Viac informácií nájdete na stránke Zásady používania súborov Cookie.PRIJAŤ