6 tipov, ako pomôcť zvládnuť trúchlenie

Friday, 04 December 2020

Počas celého života smútime za stratou priateľstiev, romantických vzťahov, domácich miláčikov a dokonca aj pracovných miest, ale nič nie je ťažšie ako strata niekoho, koho milujete. Každý máme svoju vlastnú individuálnu skúsenosť so smútkom, ktorá je pre nás jedinečná a všetci narábame s jeho zvládaním inak. Jednoduchá pomoc na vyriešenie tejto obrovskej bolesti neexistuje, avšak čo zaručene pomôže v každom prípade, je čas.

Keď viete, aké konkrétne štádia trúchlenie sprevádzajú, môže to pomôcť celý proces identifikovať a tým aj urýchliť. Aj keď všetci smútime svojím vlastným spôsobom, v procese trúchlenia existuje niekoľko etáp, ktoré mnoho ľudí zvyčajne prežíva.

Aké sú štádia trúchlenia?  

Z obecnej literatúry sa predpokladá týchto 5 štádií trúchlenia:

1.Popieranie

2.Hnev

3.Vyjednávanie

4.Depresia

5.Prijatie

Nie každý zažije všetkých 5 štádií, ani sa to nemusí stať v tomto konkrétnom poradí. Zvyčajne sa však prelínajú v jednom alebo druhom bode počas celého procesu smútenia.

Čo môže niekto zažiť pri trúchlení?

Smútok na nás nepôsobí iba psychicky, môže mať aj fyzické účinky na naše telo. Z fyzických je to napríklad strata chuti do jedla, bolesti hlavy a celého tela, únava, plač, nevoľnosť. Z psychických je to plač, ťažkosti so spánkom, pocity odlúčenia, depresia, izolácia od rodiny a priateľov, neobvyklé správanie, úzkosť, frustrácia, obavy, pocit viny, hnev, stres, spochybňovanie duchovných presvedčení či spochybňovanie účelu života. Ako je vidieť, negatívnych sprievodných javov je celá rada. Aby sme aspoň trochu trúchliacemu uľahčili, prinášame vám nasledujúce spôsoby, ako by ste danej osobe vedeli jemne a s citom pomôcť aj vy sami.

Ako pomôcť trúchliacemu

Zapojte sa

Smútok môže v každom zanechať pocit strachu a osamelosti. Prvá vec, ktorú by ste mali urobiť, aby ste pomohli niekomu, kto smúti, je dať mu vedieť, že ste tu pre neho. Nezáleží na tom, či ide o telefonický hovor, textové správy, e-maily alebo dokonca list. Nezáleží na tom, ako sa zapojíte, len sa uistite, že sa pozostalá osoba necíti sama alebo izolovaná.

Počúvajte

Je bolestivé vidieť smútiť niekoho, na kom nám záleží. V danej chvíli však môže byť náročné ponúknuť radu, zvlášť keď sme podobnú situáciu ešte nezažili. Namiesto ponúkania rád je teda dôležitejšie, aby ste počúvali, ale iba v prípade, ak chce pozostalý rozprávať.

Zdieľajte podobné príbehy

Ak ste naopak, v minulosti tiež stratili niekoho z vašich blízkych, neváhajte o tom hovoriť. Mohlo by to dať pozostalým nádej, že postupne aj oni prekonajú obdobie smútku, a že časom opäť zažijú šťastie.

Pomáhajte praktickými spôsobmi

Počas trúchlenia je náročnejšie starať sa o každodenné úlohy. Energia zvykne byť veľmi nízka, takže aj malá práca, ako je utretie prachu alebo navarenie večere, môže dať zabrať. Ponúknite pomoc praktickými spôsobmi, ako je nákup potravín, alebo sa jednoducho trúchliaceho opýtajte, v čom by potreboval pomôcť.

Prijmite, že to bude chvíľu trvať

Nie je jednoduché dopredu povedať, ako dlho bude trúchlenie trvať. Buďte trpezliví a doprajte osobe, ktorej sa snažíte pomôcť toľko času, koľko potrebuje. Aj keď sa cítite frustrovaní a bezmocní, netlačte na nich, aby sa z toho dostali rýchlejšie, ako je to pre nich prirodzené.

Odveďte pozornosť

Ak vycítite, že je to možné, nebojte sa hovoriť o sebe alebo jemne rozosmiať pozostalých, aby prišli  na iné myšlienky. Môže to byť pre nich príjemná prestávka, keď sa dozvedia o živote niekoho iného. Smiech je koniec koncov najlepším liekom. Nezabudnite však zvoliť vhodný čas a ak dostanete mrzutú odpoveď, je to tiež v poriadku. Zosnulí nemusia mať dobrú náladu, ale to neznamená, že neocenia úsilie, ktoré vynakladáte na ich rozveselenie.

Čo nerobiť, keď niekto smúti

Prinášame nielen pár bodov, ako trúchliacemu pomôcť, ale aj to, čomu by ste sa mali rozhodne vyvarovať, aj keď sú vaše úmysly iba dobré.

  • Rozhodne sa nesnažte situáciu zľahčovať, zvlášť, keď ešte neprešiel dostatočný čas a sami to na pozostalom vidíte.
  • Varenie pre pozostalých je milé gesto, uvedomte si však, že smútok môže spôsobiť výrazne zníženú chuť do jedla. Lepšou voľbou môžu byť menšie a ľahšie jedlá, alebo nákup, ktorý sme spomínali vyššie.
  • Snažte sa vyhnúť frázam ako „prestaňte plakať“ alebo „neplač toľko“. Ak niekto plače, je to v poriadku a mali by ste to rešpektovať. Plač môže zmierniť pocity úzkosti a regulovať emócie.

Robte, čo môžete

Vo 4life Direct chápeme stres a smútok, ktorým musia pozostalí stratou milovanej osoby čeliť. Keď pomáhate niekomu, kto smúti, uvedomte si, že všetko je o tom, aby ste mu poskytli podporu a upokojenie, no nie zázraky. Robte, čo môžete, a netlačte na seba príliš tvrdo. Bolesť drahej osoby neodstránime, môžeme sa iba pokúsiť do istej miery mu jeho trápenie uľahčiť.

Informujte sa o možnosti poistenia ešte dnes!

0800 601 450

Pokračovaním v prehliadaní našej stránky súhlasíte s využitím Cookies. Viac informácií nájdete na stránke Zásady používania súborov Cookie.PRIJAŤ